استطاعت
س1) شخصی استطاعت مالی دارد ولی متمکن از مسیر نیست، ولی در سالهای بعد متمکن است آیا میتواند در مال تصرف کند و استطاعت را زایل نماید؟
ج) بنابر احتیاط تصرف در مال جایز نیست و حفظ استطاعت برای سالهای آینده لازم است.
س2) پزشکان و امدادگران و خدمه کاروانها که با مأموریت به میقات آمدهاند، آیا مستطیع هستند که حجهالإسلام بیاورند؟
ج) بلی مستطیع هستند.
س3) پولی که از درآمد سال برای حج واجب یا مستحبی واریز شده و قرعه به نام او اصابت کرده است، خمس دارد یا نه؟
ج) خمس ندارد.
س4) پولی که برای سفر حج پرداخته و قرعه به نام او اصابت نکرده است، اگر سال خمسی بر آن بگذرد، مشمول خمس میباشد یا نه؟
ج) اگر پول را به وی بازگردانند بلی تخمیس آن لازم است.
س5) پولی که برای سفر حج واریز شده و تا قرعه کشی شود، چند سال در بانک میماند، اگر سال خمسی برآن بگذرد، تخمیس آن لازم است؟
ج) اگر پول واریزی از سود سال گذشته باشد خمس ندارد.
س6) اگر زنی بر خود ترس ندارد و بدون همراه میتواند به حج برود، آیا داشتن همراه لازم است یا نه؟
و در فرض لزوم همراه، اگر از داشتن همراه متمکن نباشد، آیا حج از او ساقط است یا نه؟
ج) اگر زن بر خود نترسد همراه لازم نیست ولی در صورتی که زن در سفر حج ترس داشته باشد، باید محرمی را گرچه با دادن اجرت همراه خود داشته باشد و اگر متمکن از داشتن همراه نباشد، حج بر او واجب نیست.
نیابت
س7) کسانی که قرائت آنها صحیح نیست آیا میتوانند در حج و عمره مستحبی نایب شوند؟ و با وصف مذکور آیا احرام آنها صحیح است و از احرام خارج نمیشوند یا اصل احرام باطل است؟
ج) نیابت در حج و عمره مستحبی ظاهراً مانع ندارد و احرامشان صحیح است و باید قرائت را حتی الامکان تصحیح نمایند و اگر ممکن نشد با همان قرائت از احرام خارج می شوند.
س8) آیا کسی که اولین بار به حج میرود، میتواند از طرف صروره دیگری برای انجام حج نایب شود؟
ج) اگر آگاه به مسائل حج باشد، مانعی ندارد.
س9) کسی که هنگام پذیرفتن نیابت عذری از انجام اعمال حج و عمره ندارد، ولی در بین اعمال عذری برایش پیش آید (مانند زنی که حیض ببیند یا بچه به دنیا بیآورد) و نتواند تا پاک شدن در مکه بماند اگر برای طواف نایب بگیرد، آیا به نیابت او ضرر میرساند یا نه؟
ج) اگر عمره و حج را گرچه با استنابه در مورد عذر صحیحاً انجام دهد، مجزی است.
س10) نیابت شخص مستطیع چگونه است؟
ج) استنابه جایز نیست و اجاره باطل است، بااین حال اگرحج را بهجا آورده صحیح و مجزی است.
س11) نیابت معذور با عذر طاری صحیح است یا نه؟
ج) در صورتی که عذر در اثناء عمل عارض شده باشد و حج را گرچه به استنابه، صحیح انجام داده باشد حجش صحیح ومجزی است.
س12) استنابه در حج بر شخص غیر قادر (بدنی) با عدم استقرار چگونه است؟
ج) استنابه واجب است.
س13) وظیفه نائب از جهت تقلید در اعمال حج چیست؟
ج) باید طبق تقلید نائب باشد گرچه در صورت امکان، احتیاط در رعایت تقلید منوب عنه هم است.
احرام
س14) زنی که پس از بستن احرام عمره تمتع و پیش از طواف حایض شده وظیفهاش نسبت به بقیه اعمال چیست؟
ج) حج او تبدیل به افراد میشود و مشروح چگونگی عمل را در مسأله 288 مناسک حج بیان کردهایم.
س15) فاصله بین دو عمره چقدر است و آیا این فاصله اختصاص به عمره مفرده دارد، یا بین عمره تمتع و مفرده هم لازم است؟
ج) فاصله لازم نیست ولی احتیاط این است که اگر در یک ماه چند عمره مفرده بهجا میآورد در عمره دوم و سوم و.. احتیاطاً قصد رجا کند، و کسی که عمره مفرده انجام داده، میتواند عمره تمتع بهجا آورد هر چند در همان ماه باشد و همچنین بهجا آوردن عمره مفرده بعد از تمام شدن اعمال حج مانعی ندارد. اما بهجا آوردن عمره مفرده بین عمره تمتع و حج تمتع جایز نیست.
س16) بعضی از بانوان در ایّام حیض (مثلاً روز چهارم) با تزریق آمپول یا خوردن قرص از بیرون آمدن خون جلوگیری میکنند آیا حکم طاهر را دارند و این عمل برای درک اعمال حج جایز است؟
ج) حکم طاهر را دارند و مانعی از این عمل شرعاً نیست مگر این که ضرر معتدّبه و قابل اعتنایی داشته باشد.
س17) جای ذبح کفاره را معین فرمایید.
ج) کفارهای که بر محرم برای غیر شکار در حج واجب شده است، بنابر احتیاط، در منی ذبح کند و در کفاره عمره مخیر است میان مکه و منی. و اگر انجام نداد، آن را در وطن یا هر جا ذبح کند، مجزی است.
س18) اگر کسی وقتی به جده برسد، در اثر تنگی وقت نتواند به میقات رفته و محرم شود، تکلیفش چیست؟
ج) اگر نتواند به میقات برگردد، در این صورت احتیاط این است که به مقدار ممکن برگردد و محرم شود و اگر این امکان را نیز ندارد، از جای خود محرم شود.
س19) فاصله حج تمتع با عمره مفرده بعد از انجام حج چقدر میباشد؟
ج) فاصله لازم نیست.
س20) احرام حج باید از مکه قدیم یا مسجد الحرام باشد، یا از محله های نوساز هم کفایت میکند؟
ج) بلی معتبر در احرام حج مکه قدیم است، و حدود آن از عقبه مدینین تا وادی ذی طوی است.
س21) در نیت احرام قصد ترک محرمات معتبر است یا نه؟ و اگر معتبر است کسی که یقین دارد بعضی از محرمات را نمیتواند ترک کند، تکلیفش چیست؟
ج) در صحت احرام عزم و قصد بر ترک محرمات از اول تا آخر معتبر نیست، مگر استمناء و جماع، و حکم این دو در مسأله 184 مناسک حج گفته شده است.
س22) آیا برای دخول در حرم هر چند قصد دخول مکه را نداشته باشد، احرام لازم است؟
ج) بنابر احتیاط لازم است و در این صورت باید وارد مکه شده عمره را بهجا آورد.
س23) زن حایض میخواهد از مسجد شجره احرام ببندد و میداند که تا وقت حج تمتع از حیض پاک نخواهد شد، تکلیفش چیست؟
ج) حج تمتع او تبدیل به حج افراد میشود، بنابراین اول احرام حج میبندد و اعمال حج را بهجا میآورد، فقط طواف و نماز طواف را پس از پاک شدن بهجا میآورد. ضمناً از ادنی الحلّ (مثل مسجد تنعیم) احرام میبندد و اعمال عمره را بهجا میآورد.
س24) احرام در میقات (شجره) در خود مسجد باید باشد یا بیرون آن نیز کافی است؟
ج) بیرون مسجد، طرف راست و چپ آن نیز مجزی است.
س25) اذن شوهر در نذر احرام قبل از میقات برای بانوان لازم است؟
ج) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد لازم نیست.
محرّمات احرام
س26) سوزن قفلی در لباس احرام چه حکمی دارد؟
ج) مانع ندارد گرچه احتیاط مستحب ترک آن است.
س27) آیا گره زدن لباس احرام جایز است؟
ج) بنابر احتیاط واجب، ترک شود.
س28) آیا حاجی میتواند دو طرف رداء را به وسیله سنگ و کش یا به وسیله سنجاق متصل کندو یا گره بزند؟
ج) احتیاط آن است که رداء را گره نزند ولی اگر با سنجاق یا با گذاشتن سنگی در آن دورش را بهم برساند، مانعی ندارد،
س29) شخص محرم اگر در اثر سردی هوا پتو را از روی لباس احرام به خود بپیچد، چه حکمی دارد؟
ج) اگر دوخته نباشد، اشکال ندارد.
س30) سوار شدن به ماشین سقف دار در شب برای محرم چه حکمی دارد؟
ج) اگر بود و نبود سقف تفاوتی نداشته باشد، اشکال ندارد وگرنه بنابر احتیاط ترک شود.
س31) محرم بعد از مستقر شدن در مکه معظمه موقع رفتن به مسجد الحرام و طواف و سعی و همچنین در منی بعد از برگشتن به چادر، موقع رفتن به رمی جمرات آیا لازم است از تظلیل (سایبان قرار دادن بالای سر)، اجتناب کند؟
ج) بلی سایه قرار دادن بالای سر چه به وسیله چتر و چه با سوار شدن به ماشین سقف دار، بنابر احتیاط ترک شود.
س32) بانوانی که در حال احرام باید به صورتشان نقاب نیندازند، آیا واجب است به گونهای دیگر صورت خود را از نامحرم بپوشانند؟
ج) بلی بنابر احتیاط لازم است به گونهای دیگر صورت خود را از نامحرم بپوشانند، به این گونه که گوشه چادر و یا چیز دیگر را محاذی چانه ولی دور از صورت نگاه دارند.
س33) اکنون که خودروها خصوصاً در عمره مسقّف میباشند، و امکان ندارد شخص به تنهایی برای خود سواری تهیه کند، زیرا که یا از قافله عقب میماند یا به زحمت میافتد در این صورت چه باید کرد؟
ج) بعد از احرام در صورتی که تهیه وسیله روباز ممکن نباشد، سوار ماشین مسقّف میشود و واجب است یک گوسفند ذبح کند. البته وجوب کفاره در شب مبنی بر احتیاط است.
س34) استفاده از کمربند دوخته و فتق بند برای مردان در حال احرام چگونه است؟
ج) فتق بند جایز است ولی بستن کمربند احتیاطاً ترک شود.
س35) آیا پوشیدن دمپایی دوخته برای مردان جایز است یا نه؟
ج) جایز است.
طواف
س36) آیا طواف واجب باید در حد فاصل میان کعبه و مقام ابراهیم انجام شود، آیا در صورت ازدحام خارج از این محدوده هم جایز است؟
ج) بلی لازم است در همان محدوده باشد، ولی در صورت اضطرار، در خارج آن با مراعات الاقرب فالاقرب مانعی ندارد.
س37) اگر در اثناء طواف، نماز جماعت بر پا شود تکلیف طواف کننده نسبت به قطع و ادامه طواف، یا استیناف آن چیست؟
ج) نماز را در ظاهر با جماعت میخواند و بعد طواف را از جایی که قطع کرده ادامه میدهد چنانکه در مسأله 307 گفته شده است.
س38) آیا در صورت ازذحام جمعیت، طواف در طبقه دوم و سوم مسجد الحرام جایز است یا نه؟
ج) طواف در طبقه دوم و سوم احتیاطاً ترک شود. چون بالاتر از سطح بام کعبه است.
س39) در هنگام طواف در اثر ازدحام، انسان یک مقدار راه را بدون اختیار میرود ولی قصد طواف دارد آیا آن مقدار که بدون اختیار رفته به طوافش ضرر میرساند؟
ج) ضرر نمیرساند.
س40) طواف از طبقه دوم برای معذورین کفایت میکند یا نائب گرفتن هم لازم است؟ و آیا تقدم و تأخر شرط است یا نه؟
ج) بنا بر احتیاط، هم از طبقه بالا طواف میکند و هم نائب میگیرد و تقدم و تأخر شرط نیست.
س41) حکم همراه داشتن اشیاء نجس که ساتر نمیباشد در طواف چیست؟
ج) مانعی ندارد.
س42) آیا دست گذاشتن روی دیوار حجر و کعبه در حال احرام جایز است یا نه؟
ج) در حال حرکت بنا بر احتیاط جایز نیست.
س43) قطع طواف بدون عذر و شروع مجدّد طواف چه حکمی دارد؟
ج) قطع طواف ظاهراً جایز نیست، اگر پیش از شوط چهارم قطع کرده باید از سر بگیرد و اگر پس از شوط چهارم، قطع کرده، طواف را به پایان رسانده نمازش را بخواند و بنا بر احتیاط مستحب تکرار هم بنماید.
س44) از سر گیری طواف بدون فوت موالات و با از بین رفتن موالات چگونه است؟
ج) اگر از بین رفتن موالات پیش از شوط چهارم باشد، باید طواف را از سر بگیرد. والّا باید طوافش را تکمیل کرده و نمازش را بخواند و احتیاطاً اعاده کند.
س45) در قطع طواف به خاطر نجس شدن بدن یا لباس، حاجی چه وظیفهای دارد؟
ج) اگر نجاست پس از شوط چهارم باشد، تطهیر نموده و از همانجا طواف را ادامه دهد و اگر پیش از شوط چهارم، نجاست اتفاق بیفتد باید پس از تطهیر، طواف را تمام نموده نمازش را بخواند و بعداً تکرار نماید.
س46) در قطع طواف به خاطر حدث، وظیفه حاجی چیست؟
ج) اگر قطع پس از شوط چهارم باشد باید طواف را از همان جا ادامه بدهد و اگر پیش از شوط چهارم باشد و موالات هم از بین رود طواف را از سر می گیرد و گرنه طواف را از آن جایی که قطع کرده ادامه می دهد.
س47) قطع طواف به خاطر مرض در پیش و پس از شوط چهارم و ادامه آن چگونه باید باشد؟
ج) قطع طواف در این صورت اگر پس از شوط چهارم باشد طواف باطل نمیشود عملش را از همانجا بهجا میآورد واگر پیش از شوط چهارم باشد در صورت از بین رفتن موالات باید از سر بگیرد.
س48) وظیفه شک کننده در طهارت، پس از اتمام طواف چیست؟
ج) طوافش صحیح است وبرای اعمال بعدی باید وضو بگیرد.
س49) شک در نقیصه طواف پس از اتمام آن چه حکمی دارد؟
ج) به شک خود اعتناء نکند.
س50) کم کردن از شوطهای طواف به خاطر سهو مبطل است یا نه؟
ج) اگر پیش از فوت موالات یادش آمد، نقیصه را جبران کند و در صورت فوت موالات اگر مقدار فراموش شده سه شوط یا کمتر باشد مبطل نیست و باید ناقص را خودش بهجا آورد، و در صورت عدم امکان نائب بگیرد و اگر بیش از سه شوط باشد احتیاطاً به پایان رسانده نمازش را بخواند سپس اعاده کند.
س51) زیاد کردن شوطهای طواف به خاطر سهو چه حکمی دارد؟
ج) اگر کمتر از یک شوط باشد او را رها میکند و گرنه به قصد قربت مطلقه تا هفت شوط تکمیل میکند.
نماز طواف
س52) کسانی که قرائتشان صحیح نیست و در تصحیح قرائت مقصر باشند، در نماز طواف چه تکلیفی دارند؟
ج) تا حد امکان باید نماز طواف را خودش بخواند و احتیاطاً نائب بگیرد، و نایب نیز به قصد رجاء بهجا آورد.
س53) آیا نماز طواف باید در پشت مقام ابراهیم7 انجام شود یا در جاهای دیگر نیز جایز است؟
ج) لازم است نماز در پشت مقام ابراهیم بهجا آورده شود و در صورت عدم توانایی، در هر جای مسجد که نزدیک به مقام است، بهجا آورد ولی باید پشت مقام باشد.
س54) اگر بین طواف و نماز طواف یک دوساعت فاصله باشد، چه حکمی دارد؟
ج) نماز طواف بایستی بعد از طواف فوراً بهجا آورده شود که در عرف نگویند بین طواف و نماز فاصله شده است. و در صورتی که فاصله انداخت، بنابر احتیاط واجب طواف را هم دوباره انجام دهد.
س55) اگر کسی غسل جنابت را فراموش نمود و با همان حال مکه رفته. و برگشته و تمام اعمال را صحیحاً بهجا آورده؛ تکلیفش چیست؟
ج) حج و عمرهاش درست است فقط باید طواف عمره و طواف حج و طواف نساء و نماز آنها را دوباره بهجا آورد و در صورت عدم امکان، نایب بگیرد تا از طرف او بهجا آورد.
س56) اگر در هنگام خواندن نماز طواف ممکن نباشد که مرد جلو و زن عقب نماز بخواند، تکلیف چیست؟
ج) هر طور که ممکن باشد، کافی است.
س57) حکم خون معفو عنه -بخشیده شده- در نماز در طواف نیز جاری است یا نه؟
ج) در طواف بنابر احتیاط جاری نیست.
س58) چقدر فاصله میان طواف و نماز طواف مخل صحت نیست؟
ج) به مقداری که موالات عرفیه از بین نرود و بعید نیست تا حدود ده دقیقه مخل نباشد.
س59) حکم عاجز از قرائت صحیح چیست؟
ج) در صورت واقعی بودن عجز مثل عدم امکان تلفظ صحیح بعضی از حروف، آنچه میتواند کافی است و اگر به خاطر کوتاهی در یادگیری باشد باید یاد بگیرد و در تنگی وقت آنچه بلد است بخواند و احتیاطاً نائب هم بگیرد.
سعی
س60) گاهی حجاج به جهت ازدحام مجبور میشوند برای سعی از مسجد الحرام عبور کنند در این صورت آیا حائض و نفساء باید برای سعی نایب بگیرند؟
ج) اگر بدون عبور از مسجد الحرام سعی ممکن نباشد، برای سعی نایب بگیرند.
س61) آیا سعی در طبقه دوم و سوم را جایز میدانید؟
ج) بنابر احتیاط جایز نیست.
س62) اگر در اثناء سعی فراموش کند که چند مرتبه سعی کرده است، و به کلی غافل باشد، در این صورت چه باید بکند؟
ج) باید سعی را از سر بگیرد.
س63) سعی در مسعای جدید مجزی است یا نه؟
ج) در طبقه همکف بلی مجزی است.
س64) اگر فرد پس از تقصیر متوجه بطلان سعی شود، وظیفهاش چیست؟ (تکرار تقصیر لازم است یا نه)؟
ج) سعی را بهجا میآورد و تکرار کردن تقصیر لازم نیست.
س65) تأخیر انداختن سعی تا فردا اشکال دارد یا خیر؟
ج) تکلیفاً جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت و فردا بهجا آورد مجزی است.
خروج از مکه پیش از عرفات
س66) آیا خدمه کاروانها برای مهیا کردن خیمه حجاج، پیش از روز عرفه میتوانند به عرفات و منی بروند و به مکه باز گردند؟
همچنین افراد دیگر از حجاج در موارد ضروری میتوانند مثلاً به جده بروند و به مکه برگردند؟
ج) جایز نیست پیش از اعمال حج از مکه خارج شوند مگر این که برای حج احرام ببندند و با همان احرام خارج شوند، چنانکه در مسأله 146 مناسک به صورت مشروح بیان شده است.
س67) آیا خروج از مکه بعد از عمره تمتع جایز است یا نه؟
ج) خروج از مکه، جایز نیست مگر با احرام حج. اگر شخص بدون احرام خارج شود و برگردد عمرهاش صحیح است مگر در صورتی که به خارج حرم برود و در ماه بعد برگردد که باید از میقات به نیّت عمره حج تمتع احرام ببندد و عمره اولی لغو میشود.
وقوفین
س 68) اگر اول ماه ذی الحجه نزد شیعیان ثابت نشد، آیا میتوان به حکم قاضی اهل سنّت عمل کرد؟
ج) چنانچه علم به خلاف نباشد، تبعیت کافی است.
س69) خدمه کاروانها و کسانی که برای همراهی بانوان پس از وقوف اضطراری مشعر و قبل از اذان صبح از مشعر به منی میروند، آیا لازم است برای وقوف اختیاری قبل از اذان صبح به مشعر برگردند یا نه؟
ج) برای همراهان واجب نیست که برگردند.
س70) طهارت از حیض و نفاس در وقوفین شرط است یا نه؟
ج) شرط نیست.
س71) آیا کوچ از مشعر شب دهم پس از وقوف اضطراری برای زنان جایز است؟ و رمی جمره عقبه در شب چه طور؟ و در صورت جواز، با این وصف زن میتواند نایب شود یا نه؟
ج) در فرض سئوال کوچ و رمی جایز است و زن میتواند نایب شود.
س72) ترتیب اعمال منی، آیا لازم است؟
ج) بنا بر احتیاط ترتیب لازم است.
قربانی و حلق و تقصیر
س73) اگر با کارد استیل قربانی را ذبح کند، کافی است یا نه؟
ج) ظاهراً استیل آهن است و ذبح با آن مانعی ندارد.
س74) اکنون که خوردن گوشت قربانی مشکل و خوردن آن ضرر دارد، باز هم قربانی را باید به سه قسمت تقسیم شود؟
ج) گوشت قربانی باید به سه قسمت تقسیم شود، و احوط آن است که حاجی از گوشت آن بخورد ولی اگر ترس از ضرر داشته باشد، ترک آن مانعی ندارد و سهم فقرا و اصدقاء را به نیابت از طرف ایشان اخذ و سپس هبه میکند.
س75) با توجه به این که کشتارگاههای جدید خارج از منی است، و گوشت قربانی سوزانده می شود، آیا حاجی میتواند قربانی را پس از بازگشت از منی، در مکه یا در وطن خود انجام دهد؟
ج) در صورت عدم امکان در منی ، ذبح در وادی محسر مجزی وکافی است و نباید در جای دیگر ذبح شود.
س76) قربانی و حلق در شب کافی است یا نه؟
ج) بنابر احتیاط واجب، قربانی و حلق باید در روز عید باشد و اگر ترک شود، در ایام تشریق انجام دهد و انجام آن در شبهای تشریق نیز کافی نیست.
س77) زنی که نیابتاً به حج آمده، میتواند در قربانی نایب بگیرد؟
ج) مانعی ندارد.
س78) خانمی اظهار میدارد که شوهرش به او گفته: من راضی نیستم شما در منی قربانی کنید، بلکه من به نیابت شما در ایران در موقع مقرر قربانی را انجام میدهم حال تکلیف این زن چیست؟
ج) باید قربانی را در منی گرچه به نیابت ذبح کند، و گرنه حج او اشکال دارد، بلکه بعید نیست که باطل باشد.
س79) محل ذبح فعلی خارج از منی است و در وادی محسر واقع است آیا میشود ذبح را از روز عید تأخیر بیندازد و در فرض تأخیر، آیا وظیفهاش انجام حلق و تقصیر است و ترتیب ساقط است؟
ج) در صورتی که توانایی ذبح در منی، گرچه تا آخر ماه ذی الحجه باشد، حلق یا تقصیر میکند و از احرام خارج میشود، و ذبح و آنچه مترتب بر آن است، (ازطواف و نماز و سعی) را تأخیر میاندازد.
س80) حکم تراشیدن سر میان عمره تمتع و حج چیست؟
ج) حرام است و بنا بر احتیاط یک گوسفند کفاره دارد.
س81) اگر ذبح در شب واقع شود آیا کفایت میکند؟
ج) بنا بر احتیاط باید در روز ذبح کند حتی در روزهای بعد تا آخر ذی الحجه.
س82) تقصیر یا حلق در شب چه حکمی دارد؟
ج) احتیاطاً در روز انجام شود.
س83) تأخیر انداختن ذبح از روز عید جایز است یا نه؟
ج) در صورت امکان ذبح را در روز عید، انجام دهد و تأخیر آن جایز نیست.
س84) حلق در سفر اول برای مردان تعین دارد؟
ج) بنا بر احتیاط حلق متعین است.
س85) اگر قربانی به هر دلیل در روز عید ممکن نباشد میتواند حلق کرده و از احرام خارج شود یا خیر؟
ج) نمیتواند، و حلق باید بعد از ذبح باشد.
س86) وظیفه شخص محرم که دیگری را حلق یا تقصیر کرده چیست و آیا کفایت میکند یا نه؟
ج) جایز نیست و کفایت نمیکند ولی کفاره ندارد.
رمی
س87) اگر بر اثر زیادی جمعیت، رمی در طبقه پایین مشکل باشد، میتواند در طبقه بالا رمی کند؟
ج) رمی در طبقه بالا محل اشکال است مگر این که قسمت پایین جمره را رمی کند، و اگر در تمام روز رمی طبقه پایین مشکل و یا ترس از نفس خویش داشته باشد، شب قبل رمی نماید.
س88) آیا رمی جمره عقبه از چهار طرف جایز است؟
ج) از هر طرف آن کافی است ولی مستحب است از جلو آن (که پشت رمی کننده به کعبه قرار می گیرد) رمی کند.
س89) رمی جمره جدید کفایت میکند یا نه؟
ج) در صورت امکان، محل قبلی را رمی نماید.
س90) رمی جمرات در شب مجزی است یا خیر؟
ج) در حال اختیار مجزی نیست.
س91) فرق رمی روز عید و روز یازدهم و دوازدهم برای زنان در شب چیست؟
ج) زنان میتوانند رمی روز عید را مطلقاً در شب عید انجام دهند ولی روزهای بعد را فقط در صورت عدم امکان رمی در روز، میتوانند شب قبل انجام دهند مانند سایر کسانی که عذر دارند.
س92) منظور از شب در رمی روز عید، شب قبل است یا شب بعد؟
ج) منظور شب قبل است.
س93) اذن در استنابه رمی لازم است یا نه؟
ج) بلی لازم است.
س94) فرد معذور از رمی در روز میتواند نائب بگیرد یا در شب خودش رمی کند؟
ج) باید خودش شب قبل انجام دهد.
متفرقه
س95) استظلال ( زیر سایه رفتن ) در شب برای مردان چگونه است؟
ج) بنا بر احتیاط جایز نیست.
س96) استظلال در مکه و منی و عرفات بعد از منزل کردن حکمش چیست؟
ج) جایز نیست.
س97) استظلال از مسجد تنعیم چه حکمی دارد؟
ج) در روز جایز نیست و در شب هم بنابر احتیاط جایز نیست، مگر اینکه بود و نبود سقف بی اثر باشد.
س98) پی بردن به باطل شدن وضو یا غسل در عمره تمتع یا حج چه وظیفهای را برای حاجی به دنبال دارد؟
ج) اعمال این شخص اعم از حج وعمره صحیح است، واجب است طواف ونماز طواف را خودش بهجا آورد و در صورت عدم امکان نائب بگیرد.
س99) محاسبه نیمه شب شرعی برای کسی که از منی جهت انجام اعمال به مکه میرود چگونه است؟
ج) از غروب آفتاب تا طلوع فجر حساب کند. یعنی تقریبا یازده ساعت و یک ربع از ظهر شرعی.
س100) اکتفاء به بیتوته نیمه دوم شب جایز است یا نه؟
ج) بلی جایز است.
س101) محدوده تخییر میان قصر و اتمام در مکه و مدینه کجاست؟
ج) مکه و مدینه قدیم.
س102) سجده بر فرش در مسجدین (مکه، مدینه) جایز است یا نه؟
ج) در صورت تقیه جایز است.
س103) اقتداء به اهل سنت در مکه و مدینه صحیح است یا تکرار لازم دارد؟
ج) با رعایت وظیفه منفرد صحیح و مجزی است. یعنی نماز را خودش بخواند و فقط اعمال نماز را با آنها هماهنگ باشد.
س104) حکم خمس سپرده های حج وعمره و سود حاصل از آن چیست؟ (که سالها پیش به قصد و غرض سفر حج واریز کرده است.)
ج) اگر سپرده از درآمد همان سال ثبت نام باشد خمس ندارد و سود حاصله حلال است.
س105) کسی که نسبت به بعضی از افعال حج معذور بوده و برای شخصی تبرعاً، حجه الاسلام بهجا آورده آیا منوب عنه برئ الذمه میشود؟
ج) اگر حج او صحیح باشد برئ الذمه بودنش بعید نیست.
س106) کسی که از طواف در حد بین مقام و بیت معذور است و باید خارج از حد طواف کند میتواند نائب در حج باشد؟
ج) اگر از اول معلوم باشد این شخص نمیتواند در داخل حد طواف کند ولی برای افراد دیگر میسر است نیابتش صحیح نیست.
س107) نگاه کردن در آیینه مطلقاً حرام است یا برای زینت؟
ج) به قصد زینت حرام است.
س108) وظیفه کسی که طواف را فراموش کرده و سعی و تقصیر نموده چیست؟
ج) باید درصورت امکان، خودش بهجا آورد و الا نائب بگیرد.
س109) با توجه به اینکه محلات جدید شهر مکه مانند عزیزیه از منی گذشته خروج از مکه به منی قبل از احرام حج چه حکمی دارد؟
ج) بنا بر احتیاط جایز نیست، گرچه بعید نیست اینگونه خارج شدن مجاز باشد.